MINDFULLNESS YOGA 1 uur
In deze les worden er rustige houdingen aangeboden, ( zoals bij HATHA YOGA – en KRIYA YOGA) functionele bewegingen en strekkingen van het lichaam. Daarnaast geven we ook aandacht aan het activeren van de meridianen.

Het is belangrijk om eens niet te hoeven haasten, in deze snelle wereld waarin we leven. Mindfull, de aandacht is naar binnen gericht, bewustwording van hoe het is op dit moment. Met zachtheid en vooral zonder oordeel, te werken aan een gezond en vitaal lichaam en geest.

We voelen elke houding bewust na en het voordeel hiervan is dat je beter kunt “voelen “ wat er binnen in je lichaam veranderd is en dat je bijvoorbeeld kunt ervaren dat de energiestroom is verbeterd in je lichaam. Je bent dus echt heel bewust bezig met elke houding, maar ook je ademhaling. Door bij elke houding je bewustzijn door verschillende delen van je lichaam te bewegen, kom je er vanzelf achter of je iets moet aanpassen. De les is geschikt voor dames en heren en voor iedereen toegankelijk, ook als beginnende deelnemer.

Als je op je matje bent “geland “kom je vanzelf uit je hoofd en hoef je alleen maar te zijn….

De les wordt altijd afgesloten met een fijne eindmeditatie van ca. 15 – 20 minuten.

POWER FLOW YOGA 1 uur
In deze les worden een serie houdingen achter elkaar gedaan op de in en uitademing zodat je vanzelf in een soort FLOW komt.

De houdingen worden eerst rustig opgebouwd en daarna komt de FLOW.

De POWER zit ‘m niet zozeer in het “ fysieke zware “ maar vooral in de POWER van je ademhaling, je zult wellicht worden uitgedaagd op sommige momenten en zo zal deze les genoeg variatie bieden.

De serie van de zonnegroet worden vaak in deze les gedaan met verschillende variaties en combinaties uit de HATHA YOGA

HATHA YOGA 1 uur en 15 min
Deze les is een prettige les waarin houdingen zowel dynamisch als statisch worden gedaan. Belangrijk is ook weer het “navoelen” na elke houding.

Het IN een houding komen, de weg er naar toe, de voorbereiding van de houding, is net zo interessant als UIT de houding te komen en tenslotte is yoga geen turnwedstrijd!

Ik vind het ontzttend leuk dat sommigen houdingen herkenbaar worden en ik wil graag mijn kennis doorgeven, daarom vertel ik waarom een bepaalde houding zo goed voor je is, wat het precies doet !
…na een paar lessen te hebben gevolgd, weet jij ook precies wat “de neerkijkende hond “is.

Het is een fabel dat je lenig moet zijn om aan yoga te kunnen doen , je wordt er wel flexibeler van en daarbij verbetert ook je lichaamshouding, ook versterkt YOGA je botten en je spieren.

Een ander voordeel is dat je door yoga te doen, je je beter kunt focussen en je raakt meer in balans. Het verminderd stress, het helpt je beter te ontspannen ,beter te slapen. Last but not least, het verbeterd je immuunsysteem.

Belangrijk is om te weten dat Yoga echt voor iedereen is ! Houdingen (ASANA’ S ) kunnen nl. altijd worden aangepast, juist omdat iedereen een ander skelet en lichaamsbouw heeft. Maar opties en aanpassingen zijn er ook wanneer je blessures hebt of beperkingen. Daarvoor zijn hulpmiddelen, bijv. een extra opgerold dekentje, een kussen of een yoga blok.
Tenslotte vind ik “ Hoe je iets doet is belangrijker dan wat je doet “… we focussen dus niet te veel hoe een houding er uit ziet. Hoe je de houding doet, welke intentie je hebt en wat het met jou doet is veel belangrijker dan, hoe het “plaatje “ er uit ziet. Aan “mooie plaatjes” zoals in magazines heb je niet zoveel aan, maar het moet passen bij jou unieke lichaam.

De ademhaling is bij YOGA ontzettend belangrijk. Want zonder focus op de adem ben je alleen maar bezig met fysieke houdingen – de echte kracht van yoga schuilt in het werken met de adem.

Daarom nemen we ook de tijd om aandacht te besteden aan het werken met de adem. Ademhalingsoefeningen zijn ook leuk om samen doen. ( PRANAYAMA’S.)
Tenslotte wordt iedere les afgesloten met een fijne eindontspanning, de SAVASANA. Soms met een begeleidende meditatie en dan ben je helemaal zenn.

In onze studio hebben we dekentjes, kussens en matjes dus je hoeft alleen jezelf maar mee te brengen.
*Je kunt je leven en de wereld om je heen vergelijken met een centrifuge…Door regelmatig te mediteren kom je steeds meer in het centrum van de centrifuge terecht. Alles om je heen blijft druk draaien en is turbulent, maar jij kunt denken, voelen en doen vanuit het centrum waar het stil is… *

Lestijden

Maandag
18:30 - 19:30 | Mindfulness
Woensdag
09:30 - 10:45 | Hatha
Vrijdag
10:15 - 11:15 | Hatha

Opmerking:
In de schoolvakanties zijn er geen (jeugd)lessen!